یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 28 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۴:۱۲:۳۰منبع: مارین تایمز

مشکلات کشتی‎سازی‎ها آسیب شناسی شود

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی اروندان مهم‎ترین مزیت و دستاورد لغو تحریم‎ها برای کشتی‎سازان را ورود آسان تجهیزات مورد نیاز و مراودات مالی با کشورهای دیگر اعلام کرد. مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی اروندان با اشاره به تأیید برجام و لغو تحریم‎های ایران در آینده نزدیک، درباره شیوه آماده شدن صنایع دریایی به ویژه کشتی‎سازی‎ها برای ورود به دوران پساتحریم گفت: مهم‎ترین و ضروری‎ترین اقدامی که ما برای مواجهه با دوران پساتحریم باید انجام دهیم این است که مشخص کنیم چه میزان از مشکلات و موانع به وجود آمده برای ما بر اثر تحریم‎های اروپایی و آمریکای بوده و چه میزان زاییده دیگر علت‎ها بوده است. ارسلان غمگین یادآور شد: «بنابراین ابتدا باید مشکلات کشتی‎سازی‎ها آسیب‎شناسی شود زیرا با این کار، جنس و منشاء مشکلات این صنعت آشکار و مشخص می‎شود که لغو تحریم‎ها به تنهایی در رفع مشکلات کشتی‎سازی‎ها و رونق آنها چندان تأثیر به‎ سزایی ندارد». وی با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع داخلی در دوران پساتحریم گفت: «پس از آسیب‎شناسی مشکلات کشتی‎سازی‎ها برای آماده شدن این شرکت‎ها در پساتحریم، باید نیاز نهادها و شرکت‎هایی که مشتری شناورهای مختلف هستند شناسایی و دسته‎بندی شود که بتوان به شرکت‎های کشتی‎ساز ارائه داد تا آنها نیز مطابق با توان خود برای ساخت هر کدام از آن شناورها اعلام آمادگی کنند و اگر توانایی ساخت بعضی از آنها در داخل وجود ندارد، برای خرید از خارج اقدام شود» . غمگین ادامه داد: «مزیت دیگر تهیه فهرست نیاز شرکت‎ها به شناورهای مختلف این است که آنها با این کار روی برنامه‎ریزی شرکت‎های کشتی‎سازی نیز تاثیر می‎گذارند. همچنین کشتی‎سازی‎ها برای کسب سهم بیشتری از این بازار رقابتی، به دنبال افزایش کیفیت محصولات خود نیز می‎روند» . وی درباره مزایای لغو تحریم‎ها برای کشتی‎سازان خاطرنشان کرد: «مهم‎ترین مزیت و دستاورد لغو تحریم‎ها برای کشتی‎سازان، ورود راحت تجهیزات مورد نیاز و مراودات مالی با کشورهای دیگر است که البته مختص به این صنعت نیست، و همه صنایع از آن بهره می‎برند» .
اعتماد دوباره به اروندان
غمگین در ادامه با اشاره به قرارداد از سرگیری ساخت کاتاماران‎ها با  شرکت ایرانی ITI اظهار کرد: «اگر به دلیل بروکراسی اداری موضوع انعقاد قرارداد ما با این شرکت طولانی نمی‎شد و به جای مرداد در همان اردیبهشت ماه منعقد شده بود، فواید بهتری داشت، زیرا در آن زمان این شرکت سرمایه بیشتری  در اختیار داشت و ما می‎توانستیم در پروژه‎های دیگر نیز از آنها بهره ببریم، اما به دلیل تأخیر ایجاد شده در روند تفاهمنامه، شرکت یادشده برنده مناقصه لوله‎گذاری در عسلویه با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری شد. در حالی که می‎توانست همین میزان را به شرکت ما بیاورد» . وی گفت: «از آنجایی که این پروژه 10 سال راکد مانده بود پس از انعقاد تفاهم‎نامه ابتدا به مسائل اجرایی و خریدها رسیدگی شد و بعد وارد مراحل طراحی شدیم. اما اکنون طراحی سازه‎ها تکمیل شده و 12 روز است که کار دکوراسیون آغاز شده است، که ان‎شاءالله اولین کاتاماران پس از 8 ماه از آغاز کار و دومین کاتاماران دو ماه بعد از آن به آب انداخته می‎شود» . مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی اروندان به پروژه‎های این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: «قرارداد ساخت چهار شناور DP2 را با اعتبار هر کدام 16.5 میلیون دلار با یک شرکت منعقد کردیم، که با تایید شورای عالی صنایع دریایی به صندوق توسعه صنایع دریایی رفت، و یکی از این شناورها به بانک عامل معرفی شده تا تسهیلات بگیرد. وی افزود: «قرارداد ساخت دو کروبوت را نیز با شرکت دیگری داشتیم که آنها هم در شورای عالی صنایع دریایی تایید شدند و از طرف صندوق  توسعه صنایع دریایی به بانک معرفی شده و منتظر تخصیص تسهیلات است» . همچنین یک بارج 3000 تنی را از محل درآمد و سرمایه خود اروندان در دست ساخت داریم که اکنون 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. غمگین با بیان اینکه سرمایه‎های شرکت اروندان کم و محدود است و نمی‎تواند کاملاً جوابگوی ساخت بارج شود، تصریح کرد: «پیش‎بینی می‎کنیم که تا 50 درصد کار را بتوانیم با سرمایه شرکت انجام دهیم اما لازم است تا یک مشتری برای خرید آن ابراز تمایل کند تا از طریق آورده آن بتوانیم بارج را کامل کنیم» . وی با اشاره به اینکه بزرگ‎ترین دستاورد ما در این چند سال، بازگشت اعتماد به برند اروندان بود، گفت: «با حل و فصل کردن امور توانستیم چهار فروند از لندینگ‎کرافت‎های سفارشی به اروندان را تحویل دهیم که پنج فروند دیگر را هم تا آخر امسال و یک فروند باقی مانده را در اردیبشت 95 تحویل خواهیم داد».
برنامه‎ریزی برای تعمیر 120 شناور در کشور
مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی اروندان به موقعیت استراتژیک یارد دوم این شرکت در آب‎های اروند اشاره و خاطرنشان کرد: «یک طرح توجیهی را برای استفاده از ظرفیت‎ها و توسعه این یارد به هلدینگ شستا ارائه کرده‎ایم که امیدواریم با موافقت آنها، سرمایه‎گذاری لازم برای توسعه این کارخانه صورت گیرد». به گفته وی اجرای این طرح با سرمایه 25 میلیارد تومانی به اشتغال‌زایی 500 نفر به صورت مستقیم و دوهزار نفر به صورت غیر مستقیم منجر خواهد شد» . غمگین با اشاره به بازگشت سرمایه این طرح طی دو سال و نیم گفت: «با این طرح می‎توانیم تعمیر 120 فروند شناور از 400 فروند شناوری را که طبق گزارش فراکسیون دریایی مجلس به سمت کشورهای دیگر می‎رود، جذب کنیم» . مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی اروندان با اشاره به برنامه ساخت سه شناور و تعمیر 120 شناور در یارد شماره دو اروندان گفت: «پس از اجرای این طرح از خروج 387 میلیارد ریال سرمایه معادل 13 تا 14 میلیون دلار از کشور جلوگیری می‎شود».



  کد خبر : 768
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  منبع: مارین تایمز

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :